Suoraan sisältöön

Organisaatio

Vimana on valtion omistama yhtiö, joka toimii Valtiovarainministeriön ohjauksessa. Vimanan hallitus ohjaa ja valvoo Vimanan toimintaa. Asiakasneuvottelukunta tukee asiakasohjausta ja tarjoaa laajan näkemyksen Vimanan toiminnan kehittämiseen.​

Johtoryhmä​

Vimanan johtoryhmän jäsenet löydät yhteystiedoista.

Hallitus

Hallituksen toiminnassa noudatetaan Vimana Oy:n yhtiöjärjestystä, Valtioneuvoston periaatepäätöstä omistajapolitiikasta, talouspoliittisen ministerivaliokunnan kannanottoa palkitsemisesta ja voimassaolevaa lainsäädäntöä. Hallituksen toimintaa sääntelevät osakeyhtiölaki (2006/624), muu lainsäädäntö sekä viranomaisten määräykset, ohjeet ja suositukset.

Hallituksen jäsenet:

  • Mirjami Laitinen, verotusneuvos (VM) (puheenjohtaja)
  • Tiina Pesonen, tietojohtaja (STM)
  • Harri Eskola, kehitysjohtaja (Business Finland)
  • Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja (Häme)
  • Pertti Mäkelä, johtaja (HUS-Tietohallinto)
  • Juhani Heikka, ICT-vastuuvalmistelija, (Pohjois-Pohjanmaa)
  • Tapio Niskanen, senior partner (Nexec Oy).

Asiakasneuvottelukunta

”Maakuntien asiantuntemuksen ja ohjauksen kuuleminen on yhtiön ja sen palvelujen kehittämisen kannalta välttämätöntä!”

Yhteistyöllä laaja näkemys toimintaan ja toiminnan kehittämiseen. Yhtiöjärjestyksen 7§:n mukaisesti yhtiöllä on asiakasneuvottelukunta, jonka jäsenten lukumäärän ja jäsenet nimittää yhtiökokous. Yhtiön toimikausi on tilikausi. Asiakasneuvottelukunnan jäsenen toimikausi on kaksi peräkkäistä tilikautta siten, että puolet asiakasneuvottelukunnan jäsenistä on erovuorossa vuorovuosina.

Asiakasneuvottelukunta käsittelee mm. seuraavia asioita:

  • palvelukeskuksen toiminnan kehittämissuuntia ja toimintalinjoja;
  • palvelujen kehittämissuunnitelmia ja muita palvelujen kehittämiseen liittyviä asioita;
  • palvelujen laatuun ja asiakastyytyväisyyteen liittyviä asioita;
  • palveluista perittäviä hintoja ja hinnoittelumalleja koskevia asioita;
  • hintojen muodostumisen perusteena olevaa kustannusrakennetta ja kustannusten kehittymistä;
  • muita vastaavia palvelukeskuksen toimintaan liittyviä asioita, joilla on yksittäistä asiakasta laajempaa merkitystä palvelujen tuottamiseen, kehittämiseen tai käyttöön;
  • asiakasneuvottelukunta laatii toimintaansa varten tavoitteet ja suunnitelman;
  • asiakasneuvottelukunta tekee tehtäviinsä liittyviä aloitteita;

Asiakasneuvottelukunnan jäsenet

Maakunta Jäsen Varajäsen
Etelä-Karjala Toni Suihko, tietohallintojohtaja (puheenjohtaja) Ei varajäsentä
Etelä-Pohjanmaa Ari Pätsi, tietohallintojohtaja Timo Lilja, pääsuunnittelija, tietohallinto
Etelä-Savo Merja Ikäheimonen, tietohallintojohtaja Pekka Häkkinen, ylijohtaja
Kainuu Jari Väisänen, tietohallintojohtaja Ville Turunen, suunnittelupäällikkö
Kanta-Häme Johanna Tulander-Välkki, projektipäällikkö Sirpa Numari, ICT-arkkitehti
Keski-Pohjanmaa Mika Kivelä, tietohallintojohtaja Jukka Kangasvieri, pelastuspäällikkö
Keski-Suomi Juha Romula, ylitarkastaja Kari Luostarinen, kehittämisjohtaja
Kymenlaakso Tarja Nousiainen, projektipäällikkö Jussi Lehtinen, muutosjohtaja
Lappi Sirpa Hakamaa, ICT-koordinaattori Mikko Päkkilä, tietohallintojohtaja
Pirkanmaa Rami Nurmi, projektipäällikkö Tuire Sannisto, ylilääkäri
Pohjanmaa Mari Lintula, IT-johtaja Matias Forsen, tietohallintojohtaja
Pohjois-Karjala Juuso Ojasalo, ICT-asiantuntija Tiina Soininen, analyytikko
Pohjois-Pohjanmaa Pekka Kantola, projektipäällikkö Marko Niskala, projektipäällikkö
Pohjois-Savo Tarja Miettinen, sote-muutosjohtaja Toni Auvinen, digijohtaja
Päijät-Häme Arja-Tuulikki Wilén, projektipäällikkö Ville Majala, projektikoordinaattori
Satakunta Arttu Perttula, ICT-asiantuntija Taina Kilpeläinen, järjestelmäasiantuntija
Uusimaa Arja Rantanen, ICT-hankejohtaja, (varapuheenjohtaja) Mikko Rotonen, ICT-hankejohtaja
Varsinais-Suomi Matti Franck, tietohallintojohtaja Antti Parpo, muutosjohtaja
Valtionvarainministeriö Vesa Lipponen, neuvotteleva virkamies Sanna Vähänen, erityisasiantuntija