Suoraan sisältöön

Palvelupäällikkö Anu Lehtonen tukee asiakasorganisaatioita toiminnan digitalisoinnissa

Vimanan palvelupäällikkö Anu Lehtonen vastaa Vimanalla Sähköisen asioinnin tukipalvelusta ja sen kehittämisestä. Tukipalvelu edistää asiakasorganisaatioiden asiakaspalvelun ja toiminnan digitalisointia tukemalla Väestörekisterikeskuksen (VRK) Suomi.fi-palveluiden käyttöönottoja. Työsuojelun varavaltuutetun roolissa Anu kehittää myös Vimanan työsuojeluun liittyviä asioita. Pääosin hän työskentelee Pohjois-Karjalasta, Joensuusta, käsin.

Milloin olet aloittanut Vimanassa ja mitä olet tehnyt aiemmin? 
Aloitin Vimanassa projektipäällikkönä toukokuussa 2018 käynnistäen Suomi.fi-viestit-projektin seitsemän sairaanhoitopiirin kanssa. Olen aiemmin ollut muun muassa Pohjois-Karjalan Tietotekniikkakeskuksessa maakunnallisen sähköisen asioinnin kehitysprojektin projektipäällikkönä sekä koordinoimassa maakunnallista Suomi.fi-tunnistuksen sekä Suomi.fi-palvelutietovarannon käyttöönottoja. Joensuun kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelussa olin mm. järjestelmäkouluttajana ja -tukihenkilönä ja koordinoin kaupungin www-sivuston uudistusprojektia soten alueella.

Mitä olet saavuttanut työssäsi viime aikoina? 
Saimme ensimmäisen Suomi.fi-viestit-projektimme päätökseen suunnitelmien ja aikataulun mukaisesti elokuun 2019 lopussa. Samassa yhteydessä saimme luotua yhteisen toimintamallin ja yhteistyöverkoston yhdessä seitsemän sairaanhoitopiirin kanssa, joten Suomi.fi-palveluiden käyttöönottojen laajentaminen on entistä tehokkaampaa.

Käynnistämme hiljattain myös valtakunnallisen Suomi.fi-asiakasryhmän, johon mukaan on ilmoittautunut kahdeksan sairaanhoitopiiriä ja johon kaikki kiinnostuneet sairaanhoitopiirit ovat tervetulleita mukaan missä vaiheessa vain. Eli Vimanan Sähköisen asioinnin tukipalvelu kehittyy ja laajenee oikein mukavasti ja toivotulla tavalla.

Mikä on haastavinta työssäsi? 
Haastavinta tässä vaiheessa on ollut ymmärtää käyttöönottoja hidastavat, mutta ehdottomasti huomioitavat ja vaikuttavat tekijät, kuten lait sekä asetukset, tietosuoja ja organisaatioiden paikalliset ohjeistukset. Haasteena on myös uusien toimintatapojen jalkautuminen suuriin organisaatioihin ja loppukäyttäjille, eli kansalaisille. Toimintatapojen jalkauttaminen vaatii pitkäjänteistä työtä.

Mikä on parastasi työssäsi? 
Ehdottomasti eri sidosryhmissä toimivat ihmiset, joiden kanssa työtä tehdään. Valtakunnallisesti merkittävän työn tekeminen ja uusien asioiden oppiminen.

Miten haluaisit kehittää itseäsi / Vimanaa? 
Haluaisin oppia ymmärtämään enemmän asiakkaan tarpeita ja heidän liiketoimintaansa, jotta voimme paremmin olla tukena tarjoamassa oikeanlaisia ratkaisuja. Olen onnekas, kun olen saanut olla Vimanalla jo reilun vuoden – olen saanut kehittyä ja kehittää itseäni koko matkan ajan. Tämä on ollut varsinainen oppivuosi näköalapaikalla, jossa koko ajan ollaan uusien sekä muuttuvien asioiden äärellä tehden yhteistyötä useiden eri sidosryhmien kanssa, ja jossa oppiminen jatkuu. Olen kiinnostunut myös henkilöstöhallinnon tehtävistä.

Vimanaa haluaisin kehittää asiakaslähtöiseksi, jatkuvien palveluiden toimijaksi, joka toimii asiakkaan tarpeita kuunnellen ja ammattitaitoisesti palvellen.

Miten vietät vapaa-aikaa?
Vapaa-ajalla tykkään harrastaa monipuolista liikuntaa fiiliksen mukaan kuten salia, luonnossa liikkumista, juoksemista, melontaa, mailapeleistä squashia, tennistä sekä sulkapalloa ja nyt uusimpana harrastuksena padel, kun Joensuuhunkin kentät saatiin. Padel-seuran hallituksessa saan olla kehittämässä myös seuran toimintaa. Vapaa-aikaan sisältyvät myös erilaiset kulttuuritapahtumat ja toki akkujen lataaminen ihan vain pysähtymällä hetkeen tai äänikirjoja kuuntelemalla.

Mikä on mottosi? 
Eteenpäin positiivisella draivilla!